I mediernas trovärdighet i kris försökte jag påvisa några tendenser i massmedia, och mekanismer
som gjort och gör att det journalistiska uppdraget (som man säger i
festtalen) på olika sätt allt oftare liknar ett fuskverk: man gör
underhållningstingel-tangel av allvarliga ting ("säljer bättre"); vinklar
och gör urvalet så kraftigt att bilden blir antingen helsvart eller
kritvitt; går andras ärenden och tillverkar ren desinformation med mera.
Ibland är det någon sorts ren obetänksamhet enbart, som är orsak till den
här styvmoderliga hanteringen. Någon, jag vill minnas Göran Palm, gjorde en
skröna av det här. Jag minns inte hur han skrev, utan gör själv en skröna av
denna grundidé i det följande.
Till en av våra större dagstidningar anlände två alster från läsare. De hade
samma ämne, men den ena var ställd till Kulturredaktionen och betitlades
"inlägg" (något som man blott lägger in; liksom en självklarhet alltså), den
andra var en insändare.
Inlägget till tidningen hade författaren Pär Lagerkvist gjort. Insändaren
hade en helt okänd förmåga vid namn Per Lagerkvist gjort, det var visst hans
första trevande försök, och det var trevande och fumligt och mångordigt -
till skillnad från författarens som är känd för sin utsökta sparsmakenhet,
där varje ord är vägt på guldvåg och där stilen blir mycket tät och
intensivt koncentrerad (inget dödkött).
Förväxling
På tidningen blev det en förväxling. Författarens alster hamnade på
insändarredaktionens bord, och den okände namnen Per hos kulturredaktionen.
Insändarredaktören - som var ointresserad av litteratur och hade hamnat där
som straff för lathet på andra redaktionsuppdrag - gjorde några rejäla snitt
i författarens text, han skar bort en tredjedel av texten då den "var en
aning för lång" för insändarsidan. Rubriken - som han tyckte var för
allvarlig - tog han helt bort och ersatte med en egen, "mera snitsig", så
att den skulle passa även humoristiskt inriktade läsare (även om innehållet
som sagt gick i en annan riktning...). Typsnitten för insändaren blev det
legio, liten snål text. Vid inskrivningen hade insändarredaktören bråttom
och orsakade en mängd inskrivningsfel där både syftningsfel uppstod och
flera nyckelord fick en helt ändrad betydelse. Den placerades i tidningen i
mitten av ett stort tråkigt textsjok av andra insändare. Den publicerades
"när det blev plats" , i det här fallet av en tillfällighet just samma dag
som namnens bidrag på kultursidan (man hade just då "torka" på insändarred
och tog just då därför "vad skit som helst" som redaktören hade uttryckt
saken).
Insändaren hos kulturredaktionen behandlades med stor omsorg. Författaren
hade haft en av sina stora dagar! Ett sällsynt originellt grepp rakt igenom
ansåg redaktionen som jublade över det här "nyskapande" inlägget. Syntaxen
var bruten, kommateringen sällsynt fri; stilen var rakt igenom spontant
associativ etcetera. Fast rubriken...Rubriken! Bäst av allt var rubriken.
"Missuppfattning av ämnet, Underkänd", skulle en svensklärare ha sagt. Men i
detta sammanhang! Jublet på kulturredaktionen ville aldrig ta slut:
Lagerkvist är verkligen ett geni: Han vilseleder medvetet läsarna genom att
använda ökänd kvällstidningsteknik, fast här för de ädlaste litterära
avsikter!
Kulturredaktionen skrev in texten på kommat exakt som den stod. Layouten
gjordes luftig med extra elegant snitt, klassiska anfanger i varje nytt
stycke och så vidare. Sedan uppdrogs åt tidningens erfarnaste illustratör att
göra en "extra talande" illustration till den helsida som redaktionen nu
hade gjort av detta inlägg, eller "nyskapande kulturgärning" som man
uttryckte det.
Men det var bråttom, bråttom. Artikeln skulle snarast in på kultursidan, den
infördes stort uppslagen redan efter ett par dagar. Hänvisning både på
löpsedel och på första sidan förstås. Kulturredaktionens chef skrev ett
tackbrev till "författaren" för "denna epokgörande insats i svenskt
kulturliv" och bifogade en "blygsam check på 3000 kronor" med ett "varmt
tack från oss alla på kulturredaktionen!".
Hur det gick sedan, när de bägge skribenterna Lagerkvist läste tidningen och
fick se "sina" bidrag till tidningen införda på respektive sidor förtäljer
inte saken. Vår kännedom om människonaturen säger oss dock att en av dem
blev både överraskad och glad medan den andre knappast behövde anstränga sig
för att hålla sig för skratt...
Men så, alltså, kan det gå om turen/oturen grinar oss skribenter i ansiktet!
Jan Åberg
| (I en avslutande artikel ska jag visa hur det går till när man hanterar
saxen på ett mera genomreflekterat sätt, i syfte att kastrera det viktigaste
av innehållet. Jag tänker då säga några ord om "fallet" Vera Stjejskal och
förfarandet vid Förenade Landsortstidningar AB) | |
Föregående artikel
Forsättning följer.
Åter till förstasidan